Stereobygget
Hem ] Upp ] FotoAlbum ] Gästbok ] Intressen ] Roligheter ] Vilka är vi? ] Våra Favoritlänkar ]
 

 


Om Stereobygget - bilder

Eftersom vi har en bulle i ugnen så fanns behovet av att plocka ut den gamla baslådan ur bilen nu när vi kommer att behöva ställa in en Emmaljunga cab så småningom. Men eftersom varken jag eller Ann var så pigga på att plocka ut hela stereon ur bilen så fanns bara alternativet att bygga om allt. Kraven som fanns var att ha maximalt med utrymme kvar i skuffen så en barnvagn går in samt att reservhjulsbaljan skulle vara intakt.

Jag hade några olika alternativ i början men att basarna skulle sitta på sidan var klart från början då vi behöver kunna fälla ryggstödet. Första tanken var att montera basarna på ena sidan av bilen och stegen på andra sidan men det blev inte bra då stegen inte fick plats som jag ville. Andra tanken var att montera en bas och ett steg på vardera sidan. Hade nog blivit snyggare men åter igen slog platsbristen till. 

Tanken var att basarna skulle monteras längst bak i bilen och stegen mot hjulhusen men då hade jag fått bygga ut så mycket så det hade blivit väldigt smalt i skuffen samt att reservhjulsbaljan inte hade funkat som det är tänkt. Så vad återstod då? Jo att montera båda basarna på samma sida och att bygga ett mindre slutstegsrack på golvet mot ryggstödet. Där stegen ligger är golvet upphöjt ca 8 cm så det ska vi nog kunna överleva. 

När jag hade bestämt mig för hur det skulle se ut var det bara att försöka översätta teorin till praktik. För att göra det enkelt för mig själv så valde jag att offra originalmattan i bilen som bakstycke till baslådan. Först sågade jag till ett framstycke till baslådan så jag fick upp formen. Sen var det bara att sätta kniven i mattan. 

Efter lite smältlimmande, skruvande och tejpande så satt mattan och framstycket ihop. Nu när detta var gjort skulle allt förstärkas och detta gjordes med plast och väv. eftersom lådan är plastad från både in och utsida med att antal lager så har jag fått en både tät och stabil låda. Nu när detta var gjort var det dags för lite finputs så det var bara att ta fram spackelburken och sätta igång att forma till lådan mot kanterna så passformen blev bra. 

Nu var baslådan klar och slutstegsracket skulle tillverkas. Det ställde inte till några större problem tills jag började fundera på var jag skulle lägga blackboxen? Den fick inte riktigt plats tillsammans med slutstegen. Men eftersom jag ändå hade gjort nya bafflar för rearfillet så fanns lite plats över bredvid den vänstra bakhögtalaren så varför inte montera den där? 

När alla justeringar i blackboxen ändå görs från headuniten så behöver den ju inte vara åtkomlig. 
Slutstegsracket är minimerat för att inte ta så mycket plats men att gömma 2 slutsteg på 4*50 w St. är inte så bra om man inte kan ventilera ordentligt. Därför valde jag att montera 4 St. fläktar i racket. Fläktarna sitter monterade push and pull 2 St. på varje kortsida. 

Dörrsidorna har några år på nacken nu men ser fortfarande lika bra ut! Jag byggde dom för ca 5 år sedan men då satt dom i min gamla 9000 -86 med beige klädsel. Så för 2 år sedan när jag införskaffade en 9000 -94 så klädde jag om dom. Att klä en dörrsida är inget jag rekommenderar att göra själv. Man bör vara minst 2 som vet vad dom gör! Jag provade att göra det själv och det gick men som sagt inget jag rekommenderar för det är väldigt stressigt. 

Ett bra tips om ni skall klä en dörrsida är att använda sprutspackel. Som dom flesta vet som har provat att klä men vinyl eller liknande så bör det vara lent som en barnrumpa innan man lägger på vinylen. Gör man det då på t.ex. en Saab dörrsida som är av papp så blir den väldigt ruggad när man drar bort den gamla vinylen. När ni har dragit av den gamla vinylen så sprayar ni med sprutspackel på hela dörrsidan och låter det torka. Sen är det väldigt lätt att slipa av dörrsidan och få den jämn och fin. 

När så vinylen väl var borta så använde jag mig av original kartfack som jag skruvade fast och la på en extra skiva så jag fick igen hålet sen monterade jag en baffel till 8” basen och spacklade upp formen. Även dörrsidan fick sig en ordentlig omgång med plast och väv för att bli stabil.

Högtalarna på instrumentbrädan är bara enkelt nersänkta i orginalgallren med bafflar och lite spackel. Ny konstruktion är på G men bara i teorin än så länge. Diskanterna är sitter fastspacklade i A-stolpens paneler och klädda med vinyl. Även dom skall nog få sig en ansiktslyftning. 

Info om stereon.
Headunit: Clarion DRX7375R med blackbox
Slutsteg: Coustic AMP420x
Högtalare: Canton och Rockford Fosgate
Fram: Canton 8” Mellanbas 4” mellanregister och 1” diskant
Bak: Canton 4 ¼ midbas 
Bas Rockford Fosgate 10” 

 

Denna sida uppdaterades 2004-02-27.